Η σχολική ετοιμότητα αναφέρεται σε μία ομάδα δεξιοτήτων, οι οποίες είναι απαραίτητες για την φοίτηση του παιδιού στην Α΄ Δημοτικού. Η κατάκτηση και η χρήση αυτών των δεξιοτήτων καθιστά το παιδί ικανό να αναπτύξει νέες δεξιότητες, με αποτέλεσμα να ανταποκριθεί επαρκώς στα μαθήματα και στις υποχρεώσεις του σχολείου.
Οι απαραίτητες δεξιότητες της σχολικής ετοιμότητας, οι οποίες αναπτύσσονται με διαφορετικό ρυθμό σε κάθε παιδί, αφορούν την ανάπτυξη του κοινωνικό- συναισθηματικού, κινητικού, γνωστικού και σωματικού επιπέδου.
Συγκεκριμένα παραδείγματα αυτών των επιπέδων είναι τα εξής:
- σύλληψη μολυβιού, χρήση ψαλιδιού
- διάκριση αριστερό και δεξί
- διατήρηση της συγκέντρωσης και βλεμματικής επαφής σε δραστηριότητες για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια
- ανταπόκριση σε σύνθετες εντολές
- ακολουθία ορίων και κανόνων
- συμμετοχή σε ομαδικά παιχνίδια
- γραφή του ονόματος του και αρκετών γραμμάτων του αλφάβητου σε πλαίσιο
- ζωγραφική, σχεδίαση σε πλαίσιο
- αναγνώριση σχημάτων, χρωμάτων και αριθμών έως το 10
- κατανόηση και χρήση εννοιών χώρου, χρόνου, ποσότητας και μεγέθους
- αφήγηση ιστορίας και γεγονότων με αρχή, μέση και τέλος
- ευκατάληπτη ομιλία
- παραγωγή ερωτήσεων
- εύρεση λέξεων από ένα ήχο / φώνημα π.χ. /π/ παππούς, πόδι
- δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, όπως χρήση τουαλέτας, ντύσιμο
Οι γονείς παίζουν καθοριστικό ρόλο στην προετοιμασία του παιδιού για το σχολείο, καθώς έρευνες αναφέρουν ότι η ποιότητα της σχέσης των γονέων επηρεάζει την μετάβαση και την προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο. Συγκεκριμένα οι γονείς πρέπει να αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους με ευαισθησία, να θέτουν στα παιδιά τους όρια και κανόνες καθώς και να ανταποκρίνονται άμεσα στις ερωτήσεις και στα συναισθήματα των παιδιών τους.