Blog

Ασκήσεις προετοιμασίας για την Α’ Δημοτικού

Οι καλοκαιρινές διακοπές έφτασαν, και επομένως πλησιάζει η ώρα όπου πολλά παιδιά θα προαχθούν από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο! Η προετοιμασία για την Α’ δημοτικού παίζει καθοριστικό ρόλο στην ομαλή μετάβαση του παιδιού από την νηπιακή ηλικία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση!

Επομένως, είναι πολύ σημαντικό να προετοιμάσουμε το παιδί μας, μέσα από διάφορες δραστηριότητες και παιχνίδια, με σκοπό την καλύτερη δυνατή προσαρμογή του, στις απαιτήσεις του σχολικού προγράμματος.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να το προετοιμάσουμε;

Δραστηριότητες διάκρισης ήχων και συλλαβών των λέξεων!

  • Βρίσκουμε την αρχική φωνούλα (φώνημα) σε μία συλλαβή και σε μία λέξη! Λέμε στο παιδί αργά και δυνατά μία λέξη και του ζητάμε να βρει από ποια φωνούλα αρχίζει. Ξεκινάμε από δισύλλαβες λέξεις και έπειτα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και μεγαλύτερες. Καλό θα είναι να χρησιμοποιούμε λέξεις με απλή δομή (σύμφωνο-φωνήεν ή φωνήεν-σύμφωνο),  π.χ. «γάλα, παπί, λάδι, όχι, κ.λπ.». Δίνουμε πρώτα κάποια παραδείγματα ώστε να καταλάβει το παιδί το παιχνίδι που θα παίξουμε.  
  • Βρίσκουμε την τελική φωνούλα σε μία συλλαβή και σε μία λέξη, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία!
  • Εντοπίζουμε εάν  δύο λέξεις αρχίζουν ή όχι από την ίδια φωνούλα!Λέμε στο παιδί ζευγαράκια λέξεων. Ξεκινάμε από δισύλλαβες λέξεις και συνεχίζουμε με μεγαλύτερες, π.χ. «μαμά-μασώ», «καρέκλα-σαλόνι».
  • Εντοπίζουμε εάν δύο λέξεις τελειώνουν ή όχι στην ίδια φωνούλα ακολουθώντας την ίδια διαδικασία!
  •  Βρίσκουμε τις φωνούλες στη συλλαβή ή την λέξη που ακούμε!Δίνουμε στο παιδί παραδείγματα συλλαβών και τις χωρίζουμε σε φωνές, π.χ. «βα: β-α, κο: κ-ο, κ.ο.κ», έπειτα του ζητάμε να κάνει και εκείνο το ίδιο με τις συλλαβές που του λέμε. Μπορούμε να συνεχίσουμε το παιχνίδι με απλές λέξεις, δισύλλαβες, τρισύλλαβες, κ.ο.κ.
  • Βρίσκουμε τη συλλαβή ή την λέξη ακούγοντας τις φωνούλες της! Χωρίζουμε τις συλλαβές στις φωνές τους, και ζητάμε από το παιδί να μας πει ποια συλλαβή (κομμάτι) ή λέξη προσπαθούμε να του πούμε. Στις λέξεις βοηθάει πολύ να χρησιμοποιούμε διάφορες εικόνες, οπότε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δύο εικόνες και να διαλέξουμε τη  μία από αυτές λέγοντας μία –μία τις φωνούλες και ζητώντας έπειτα από το παιδί να μας δείξει την αντίστοιχη εικόνα.

Μαθαίνουμε τα γράμματα!

  • Κάνουμε ασκήσεις με τελίτσες για να μάθει το παιδί μας να γράφει σωστά το κάθε γράμμα!Μπορούμε να φτιάξουμε μόνοι μας τις τελίτσες στο χαρτί, βάζοντας και μικρά βελάκια ώστε να κατευθύνουμε το παιδί, ή μπορούμε να εκτυπώσουμε τέτοιου είδους προγραφικές ασκήσεις από το διαδίκτυο.
  • Γράφουμε σε ένα χαρτί διάφορα γράμματα και το παιδί κυκλώνει το γραμματάκι που μάθαμε σήμερα!
  • Γράφουμε διάφορες λέξεις και κυκλώνει σε κάθε λέξη το γραμματάκι που μάθαμε σήμερα!
  • Φτιάχνουμε κάρτες με κεφαλαία και μικρά γράμματα! Μπορούμε να κάνουμε καρτέλες με δύο στήλες, όπου περιέχει η μία τα κεφαλαία και η άλλη τα μικρά γράμματα και να ζητήσουμε από το παιδί να αντιστοιχίσει τα κεφαλαία γράμματα με τα μικρά τους.

Μαθαίνω τους αριθμούς!

  • Κάνουμε ασκήσεις με τελίτσες στο χαρτί, για κάθε έναν αριθμό (0-9), για να μάθει το παιδί μας να γράφει σωστά όλους τους αριθμούς!
  • Γράφουμε σε ένα χαρτί διάφορους αριθμούς, και ζητάμε από το παιδί να κυκλώσει τον αριθμό που μάθαμε σήμερα!
  • Γράφουμε σε μικρές καρτούλες τους αριθμούς, και το παιδί τις βάζει στη σωστή σειρά!
  • Μπορούμε να εκτυπώσουμε από το διαδίκτυο διάφορα περιγράμματα ζωγραφιών που έχουν τελίτσες με αριθμούς, βάζοντας το παιδί στη διαδικασία να ενώσει με ένα μολύβι ή μία ξυλομπογιά τις τελίτσες, ακολουθώντας τη σειρά των αριθμών!

Δραστηριότητες ακουστικής μνήμης!

  • Λέμε ιστορίες και παραμύθια με τα παιδιά μας! Διαβάζουμε με το παιδί μικρά παραμύθια της αρεσκείας του, δείχνοντάς του παράλληλα και τις εικόνες. Έπειτα ζητάμε από το ίδιο να μας πει με λίγα λόγια την ιστορία που άκουσε. Μπορούμε να διαβάζουμε ένα μέρος της ιστορίας και να κάνουμε διάφορες ερωτήσεις στο παιδί σχετικές με την πλοκή.
  • Λέμε στο παιδί τα υλικά που θα χρειαστούμε για να φτιάξουμε το μεσημεριανό φαγητό ή ένα γλυκό που του αρέσει και στη συνέχεια ζητάμε από το παιδί να μας τα φέρει.
  • Αξιοποιούμε τα αγαπημένα παιχνίδια ή αντικείμενα του παιδιού και του δίνουμε μια σειρά από οδηγίες να τις ακολουθήσει! Ο κατάλογος με τις οδηγίες μπορεί να αυξηθεί καθώς το παιδί βελτιώνεται στην ακουστική μνήμη.
  • Ξεκινήστε μια απλή πρόταση 3 λέξεων. Το παιδί θα πρέπει να την επαναλάβει προσθέτοντας στο τέλος μια επιπλέον λέξη. Στην συνέχεια επαναλαμβάνετε εσείς προσθέτοντας ακόμα μια στο τέλος, ύστερα το παιδί.

Δραστηριότητες οπτικής μνήμης!

  • Φτιάχνω σε κομμάτια από χαρτόνι ζευγάρια με ζωγραφιές που τις γυρνάω ανάποδα και πρέπει να θυμηθεί που είναι το κάθε ζευγάρι για ένα διασκεδαστικό παιχνίδι μνήμης! Εναλλακτικά, του φωτοτυπώ εικόνες από το αγαπημένο του βιβλίο!
  • Μπορείτε να παίξετε διάφορα παιχνίδια εύρεσης ομοιοτήτων και διάφορων, με διάφορα αντικείμενα και τρόφιμα του σπιτιού, αλλά και εκτός σπιτιού. Επίσης, υπάρχουν τόσο στο εμπόριο όσο και στο διαδίκτυο πολλά διαθέσιμα παιχνίδια.
  • Μπορείτε να ζωγραφίζετε ένα γεωμετρικό σχήμα, να το δείξετε στο παιδί σας για 5-7 δευτερόλεπτα και να του ζητήσετε να το αντιγράψει, όσο το δυνατόν καλύτερα μπορεί.
  • Μπορείτε να αυξήσετε τη δυσκολία της δραστηριότητας και να ζητήσετε από το παιδί να αντιγράψει σταδιακά μέχρι 3-4 γεωμετρικά σχήματα.
  • Μπορείτε να δείξετε 3-4 μαγνητικά γράμματα ή αριθμούς, να αφήσετε το παιδί να τα δει για 5-7 δευτερόλεπτα, και αφού τα ανακατέψετε, να του ζητήσετε να τα τοποθετήσει με τη σειρά που τα είδε.
  • Μπορείτε να αξιοποιήσετε διάφορα παιχνίδια παρατηρητικότητας και μνήμης.