
Από την στιγμή που γεννιέται ένα παιδί παρατηρεί και μαθαίνει από το περιβάλλον του διάφορους ήχους και λέξεις. Καθώς το παιδί αναπτύσσεται και ωριμάζει μιμείται όσα ακούει με αποτέλεσμα να αναπτύσσεται παράλληλα το λεξιλόγιό του. Αρχικά το παιδί δέχεται τα ακουστικά ερεθίσματα από τους γονείς ή το οικείο περιβάλλον του, τα επεξεργάζεται και σιγά-σιγά “δοκιμάζει” ήχους/φωνές. Στην πορεία οι ήχοι/φωνές γίνονται λέξεις και οι λέξεις φράσεις, με άλλα λόγια αναφερόμαστε στην γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού. Επιπλέον παρατηρείται μία ραγδαία αύξηση του λεξιλογίου κατά το 1ο και 2ο έτος ανάπτυξης. Αυτό εξηγείται με την συσχέτιση και την σύνδεση της ανάπτυξης των κέντρων ακοής του εγκεφάλου μας. Η ακοή και η γλωσσική ανάπτυξη είναιάρρηκτα συνδεδεμένες, γιατί ενισχύονται και αξιολογούνται η μία με την βοήθεια της άλλης. Για παράδειγμα πώς αξιολογούμε εάν το παιδί μας ακούει;
0-4 μηνών
- Ταράζεται ή ξυπνάει όταν κάποιος μιλάει ή κάνει δυνατό θόρυβο.
- Ξαφνιάζεται ή πηδάει όταν ακούγεται ξαφνικά ένας δυνατός θόρυβος.
- Ηρεμεί όταν ακούει οικεία φωνή.
5-8 μηνών
- Αναζητάει τους ήχους ή το άτομο που λέει το όνομά του.
- Ξυπνάει όταν κάποιος μιλάει ή κάνει δυνατό ήχο.
- Διασκεδάζει με τους ήχους των παιχνιδιών (π.χ. κουδουνίστρα).
- Κάνει ποικίλους ήχους (π.χ. γουργούλισμα).
9-12 μηνών
- Γυρνάει το κεφάλι τους για να βρει από που ακούγεται ο ήχος.
- Ανταποκρίνεται στο όνομα του.
- Χρησιμοποιεί την φωνή του για να τραβήξει την προσοχή.
- Παράγει ήχους δύο συλλαβών (π.χ. μαμά, μπαμπά).
12-24 μηνών
- Ακολουθεί απλές εντολές.
- Επαναλαμβάνει μερικούς ήχους.
- Παράγει λέξεις με δύο συλλαβές.
- Γυρίζει το κεφάλι για να βρει από πού προέρχεται ο ήχος ή το άτομο που μιλάει.
Πηγές:
thehearinginstitute.org
oticon.com
childrensmn.org